Cliëntenparticipatie bij Halmzorg


Voor Halmzorg zijn kleinschaligheid, betrokkenheid en aansluiten op wat onze cliënten nodig hebben de belangrijkste drijfveren. Cliëntparticipatie staat bij ons hoog in het vaandel. Vanwege onze kleinschaligheid, vinden wij het belangrijk om de stem van alle cliënten mee te nemen en niet slechts van een selectie die alle cliënten moet vertegenwoordigen. Wekelijks vindt er overleg plaats op de verschillende woonlocaties met alle cliënten waar praktische zaken in de woningen worden besproken. Tijdens deze overleggen wordt ook input gevraagd aan cliënten over zaken zoals participatie in diverse commissies zoals bijvoorbeeld de activiteitencommissie. Verder kan dit onder andere inhouden het jaarlijks evalueren en herschrijven van de omgangsvormen, beslissingen nemen over inkoop van huishoudelijke producten, het met elkaar beslissen hoe de algemene ruimtes worden ingericht, het doornemen van protocollen rondom veiligheid, advisering over de inhoud van de website en de processen rondom nieuwe aanmeldingen. Aan ouders en cliënten wordt verder gevraagd om actief deel te nemen aan inlichtingen/rondleidingen aan nieuwe cliënten.  

Van de overleggen worden notulen gemaakt. Cliënten zijn vrij om zelf punten in te brengen en ieders stem wordt gehoord en meegenomen. Indien er grotere thema's op de agenda komen, worden er speciale themamiddagen/-avonden georganiseerd om met elkaar hierover in gesprek te gaan en zo tot een gezamenlijk, gedragen visie/besluit te komen. Voorbeeld hiervan is de uitbreiding en/of verbetering van de woonlocaties. 

Naast deze directe cliëntenparticipatie werkt Halmzorg nauw samen met Stichting het Vaarthuis, het ouderinitiatief dat verantwoordelijk is voor het wonen van de cliënten op de locaties. Zorg en begeleiding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, belangrijke beslissingen worden altijd in gezamenlijkheid genomen. Los van het reguliere informele contact is er 4 keer per jaar een bestuursoverleg tussen HalmZorg en de Stichting. Zowel cliënten als ouders mogen actief meebeslissen over de samenstelling van het Bestuur van de Stichting. Ook worden ouders en cliënten actief betrokken bij te nemen beslissingen. Voorbeelden hiervan zijn onlangs gerealiseerde fietsenstallingen op 2 van de locaties, een door cliënten aangedragen voorstel. 

De keuze die wij als organisatie hebben gemaakt zorgt voor zeer direct contact tussen het bestuur van HalmZorg en cliënten. Er zijn korte lijnen, de directie is direct benaderbaar, zowel telefonisch als op de locaties, voor alle cliënten en hun ouders. Deze vorm van cliëntparticipatie vinden wij recht doen aan de kleinschaligheid waar HalmZorg voor staat. Heb je ideeën of suggesties over cliëntparticipatie bij Halmzorg, neem gerust contact met ons op!

Clientenraad

Vanuit de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) is HalmZorg verplicht om naast de hierboven beschreven cliëntenparticipatie ook een formele cliëntenraad op te richten. HalmZorg is daarom op zoek naar 3 enthousiaste cliëntenraadsleden!

Profielschets

De cliëntenraad is een groep mensen die de gemeenschappelijke belangen van de cliënten van HalmZorg behartigt. Elke instelling met minimaal 10 zorgverleners moet een cliëntenraad hebben. Dat is geregeld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). Deze wet gaat ervan uit dat cliënten zelf het beste kunnen opkomen voor hun eigen belangen. Zij zijn de ervaringsdeskundigen op het gebied van zorg en begeleiding. Zonder die betrokkenheid kunnen zorginstellingen niet uitgaan van wat cliënten belangrijk vinden en wordt mogelijk het doel voorbij geschoten, namelijk: bijdragen aan een waardevol leven. De cliëntenraad speelt hierin een belangrijke rol. De cliëntenraad stelt mensen in staat om mee te praten en mee te beslissen over de begeleiding. Het betreft een onbetaalde functie (onkosten worden vergoed).

Heb je interesse en voldoe je minimaal aan onderstaand profiel van algemene eisen, neem dan contact op met Bianca (06-24949565) of Maria (06-30517282) of stuur een mail naar info@halmzorg.nl.

Het profiel is opgebouwd uit twee delen:

  • Algemene eisen die in principe voor alle leden van de cliëntenraad gelden

  • Aanvullende eisen: specifieke deskundigheid die niet alle leden hoeven te hebben, maar wel binnen een cliëntenraad aanwezig moet zijn.

Algemene eisen:

● Directe ervaring hebben met de zorg- en dienstverlening of een directe betrokkenheid hebben met de zorg- en dienstverlening.
● De belangen van de cliënten vooropstellen.
● Betrokkenheid met en kennis hebben van de doelgroep en instelling.
● In staat zijn onderscheid te maken tussen cliëntenbelang en belang(en) van de instelling.
● In staat zijn onderscheid te maken tussen het eigen persoonlijk belang en het belang van cliënten in het algemeen.
● Kunnen samenwerken.
● Goede sociale vaardigheden (samenwerken in teamverband).
● Goede communicatieve vaardigheden (luisteren, verwoorden van standpunten, respectvol kunnen optreden).
● Gemotiveerd zijn en doorzettingsvermogen hebben.
● Voldoende tijd en energie hebben (8-10 uur per maand).
● Kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie.

Aanvullende eisen:

● Beleidsmatige interesse en/of ervaring: in staat om inhoudelijke en beleidsnotities te lezen en zich hierover een mening te vormen vanuit cliëntenperspectief.
● Specifieke kennis op een bepaald terrein is wenselijk (afhankelijk van de taakverdeling in de raad). Te denken valt aan financieel-economische, juridische, beleidsmatige en/of administratieve kennis.
● Bereidheid om zich te scholen op het gebied van medezeggenschap. Voor de rol van voorzitter gelden een aantal extra eisen:
● Leiding kunnen geven aan de vergadering.
● Vermogen de leden te stimuleren tot een bijdrage.
● In staat zijn om een functionele samenwerkingsrelatie met directie/ Raad van Bestuur op te bouwen.
● In staat zijn om de belangen van de cliëntenraad te behartigen(onderhandelings- en besluitvaardigheid).
● In staat zijn de cliëntenraad extern te vertegenwoordigen.
● Overzicht hebben over en inzicht hebben in ontwikkelingen binnen de zorg(instelling).