Cliëntenparticipatie en cliëntenraad


Cliëntenparticipatie bij Halmzorg
Voor Halmzorg zijn kleinschaligheid, betrokkenheid en aansluiten op wat onze cliënten nodig hebben de belangrijkste drijfveren. Cliëntparticipatie staat bij ons hoog in het vaandel. Vanwege onze kleinschaligheid, vinden wij het belangrijk om de stem van alle cliënten mee te nemen en niet slechts van een selectie die alle cliënten moet vertegenwoordigen. Wekelijks vindt er overleg plaats op de verschillende woonlocaties met alle cliënten waar praktische zaken in de woningen worden besproken. Tijdens deze overleggen wordt ook input gevraagd aan cliënten over zaken zoals participatie in diverse commissies zoals bijvoorbeeld de activiteitencommissie. Verder kan dit onder andere inhouden het jaarlijks evalueren en herschrijven van de omgangsvormen, beslissingen nemen over inkoop van huishoudelijke producten, het met elkaar beslissen hoe de algemene ruimtes worden ingericht, het doornemen van protocollen rondom veiligheid, advisering over de inhoud van de website en de processen rondom nieuwe aanmeldingen. Aan ouders en cliënten wordt verder gevraagd om actief deel te nemen aan inlichtingen/rondleidingen aan nieuwe cliënten.  

Van de overleggen worden notulen gemaakt. Cliënten zijn vrij om zelf punten in te brengen en ieders stem wordt gehoord en meegenomen. Indien er grotere thema's op de agenda komen, worden er speciale themamiddagen/-avonden georganiseerd om met elkaar hierover in gesprek te gaan en zo tot een gezamenlijk, gedragen visie/besluit te komen. Voorbeeld hiervan is de uitbreiding en/of verbetering van de woonlocaties. 

Naast deze directe cliëntenparticipatie werkt Halmzorg nauw samen met Stichting het Vaarthuis, het ouderinitiatief dat verantwoordelijk is voor het wonen van de cliënten op de locaties. Zorg en begeleiding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, belangrijke beslissingen worden altijd in gezamenlijkheid genomen. Los van het reguliere informele contact is er 4 keer per jaar een bestuursoverleg tussen HalmZorg en de Stichting. Zowel cliënten als ouders mogen actief meebeslissen over de samenstelling van het Bestuur van de Stichting. Ook worden ouders en cliënten actief betrokken bij te nemen beslissingen. Voorbeelden hiervan zijn onlangs gerealiseerde fietsenstallingen op 2 van de locaties, een door cliënten aangedragen voorstel. 

De keuze die wij als organisatie hebben gemaakt zorgt voor zeer direct contact tussen het bestuur van HalmZorg en cliënten. Er zijn korte lijnen, de directie is direct benaderbaar, zowel telefonisch als op de locaties, voor alle cliënten en hun ouders. Deze vorm van cliëntparticipatie vinden wij recht doen aan de kleinschaligheid waar HalmZorg voor staat.  

Heb je ideeën of suggesties over cliëntparticipatie bij Halmzorg, neem gerust contact met ons op!


Cliëntenraad
Vanuit de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) is HalmZorg verplicht om naast de hierboven beschreven cliëntenparticipatie ook een formele cliëntenraad op te richten.

We zijn hiervoor op zoek naar 3 enthousiaste leden.

Klik op onderstaande link voor meer informatie: