Gezocht: 3 enthousiaste cliëntenraadleden!

De cliëntenraad is een groep mensen die de gemeenschappelijke belangen van de cliënten van HalmZorg behartigt. Elke instelling met minimaal 10 zorgverleners moet een cliëntenraad hebben. Dat is geregeld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). Deze wet gaat ervan uit dat cliënten zelf het beste kunnen opkomen voor hun eigen belangen. Zij zijn de ervaringsdeskundigen op het gebied van zorg en begeleiding. Zonder die betrokkenheid kunnen zorginstellingen niet uitgaan van wat cliënten belangrijk vinden en wordt mogelijk het doel voorbij geschoten, namelijk: bijdragen aan een waardevol leven. De cliëntenraad speelt hierin een belangrijke rol. De cliëntenraad stelt mensen in staat om mee te praten en mee te beslissen over de begeleiding. Het betreft een onbetaalde functie (onkosten worden vergoed).

Heb je interesse en voldoe je minimaal aan onderstaand profiel van algemene eisen, neem dan contact op met Bianca (06-24949565) of Maria (06-30517282) of stuur een mail naar info@halmzorg.nl.

Het profiel is opgebouwd uit twee delen:

  • Algemene eisen die in principe voor alle leden van de cliëntenraad gelden

  • Aanvullende eisen: specifieke deskundigheid die niet alle leden hoeven te hebben, maar wel binnen een cliëntenraad aanwezig moet zijn.

Algemene eisen:
● Directe ervaring hebben met de zorg- en dienstverlening of een directe betrokkenheid hebben met de zorg- en dienstverlening.
● De belangen van de cliënten vooropstellen.
● Betrokkenheid met en kennis hebben van de doelgroep en instelling.
● In staat zijn onderscheid te maken tussen cliëntenbelang en belang(en) van de instelling.
● In staat zijn onderscheid te maken tussen het eigen persoonlijk belang en het belang van cliënten in het algemeen.
● Kunnen samenwerken.
● Goede sociale vaardigheden (samenwerken in teamverband).
● Goede communicatieve vaardigheden (luisteren, verwoorden van standpunten, respectvol kunnen optreden).
● Gemotiveerd zijn en doorzettingsvermogen hebben.
● Voldoende tijd en energie hebben (8-10 uur per maand).
● Kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie.

Aanvullende eisen:
● Beleidsmatige interesse en/of ervaring: in staat om inhoudelijke en beleidsnotities te lezen en zich hierover een mening te vormen vanuit cliëntenperspectief.
● Specifieke kennis op een bepaald terrein is wenselijk (afhankelijk van de taakverdeling in de raad). Te denken valt aan financieel-economische, juridische, beleidsmatige en/of administratieve kennis.
● Bereidheid om zich te scholen op het gebied van medezeggenschap. Voor de rol van voorzitter gelden een aantal extra eisen:
● Leiding kunnen geven aan de vergadering.
● Vermogen de leden te stimuleren tot een bijdrage.
● In staat zijn om een functionele samenwerkingsrelatie met directie/ Raad van Bestuur op te bouwen.
● In staat zijn om de belangen van de cliëntenraad te behartigen(onderhandelings- en besluitvaardigheid).
● In staat zijn de cliëntenraad extern te vertegenwoordigen.
● Overzicht hebben over en inzicht hebben in ontwikkelingen binnen de zorg(instelling).

Vacature woonbegeleider autisme